Zestien procent van de werknemers heeft burn-outklachten

Drie jaar geleden was ’slechts’ zestien procent van het ziekteverzuim stressgerelateerd. Maar uit onderzoek in het kader van de ’Week van de Werkstress’, die maandag begint, blijkt dat flink te zijn toegenomen. En volgens Kirsten Nelis, burn-outspecialist, komt dat mede door de flinke toename van de bereikbaarheid. „Ook voor werk word je vaak verwacht om altijd de telefoon in de buurt te hebben. En dat werkt dan ook weer verslavend. Je lichaam krijgt een klein ’kickje’ als er iets op dat kleurige scherm gebeurt. Zodra er een melding staat, móét je hem pakken. Je brein beloont je met dopamine. En zo ben je, soms onbewust, veel langer en vaker met je werk bezig dan normaal.”

Funest

En dat kan funest zijn, legt Nelis uit. „Stress is een oer-reactie. Als je lange tijd stress hebt, wordt op een gegeven moment alles gezien als ’gevaar’. Je komt in een overlevingsstand. Waar je vroeger stress had als je moest wegrennen voor een beer of sabeltandtijger, krijg je dat nu van heel basale dingen. Als je permanente stress hebt, is die prikkel van gevaar een mailtje van de baas of een telefoontje van een boze klant. En daar kun je dan ook fysieke klachten van krijgen, zoals buikpijn, hoofdpijn, rugpijn: welke pijn en ongemak dan ook.”

"’Stress heeft een verkeerd imago’"

Maar Suzan Kuijsten, mede-auteur van het boek Gek op Stress, kijkt daar heel anders naar. „Stress is geweldig”, vindt ze. „Stress heeft een verkeerd imago. Het helpt je in belangrijke situaties op werk, in het sprintje naar de bus, tijdens een spannende voetbalwedstrijd en zelfs tijdens seks met je partner.” De koppen in de krant moeten worden veranderd, vindt ze. „We zijn met z’n allen gek op stress en we zetten het de hele dag in om het beste uit onszelf te halen. Alleen moeten we er wel voor zorgen dat we er ook gek op blíjven.”

En daarmee doelt ze, net als burn-outcoach Kirsten Nelis, op de ontspanning. „Wie hard werkt moet goed uitrusten”, legt Kuijsten uit. „Als je tegenover de stress – die je functioneel gebruikt – genoeg ontspanning zet, is stress het meest handige gereedschap dat je kunt hebben.”

bron: Telegraaf.nl